pedagog

Zakres czynności pedagoga szkolnego w Zespole Szkół w Kępicach
 

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 Do szczególnych zadań nauczyciela- pedagoga szkolnego należy:

 1. W zakresie zadań ogólno wychowawczych:

- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej szkoły,
- dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów ( we współpracy z wychowawcami klas),
- udzielanie rodzicom i nauczycielom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci,
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- współudział w opracowywaniu programu wychowawczego szkoły i profilaktycznego szkoły,
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.

 2. W zakresie profilaktyki wychowawczej:

- diagnozowanie środowiska ucznia,
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego,
- opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
- podejmowanie działań profilaktyczno- wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły oraz profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów, uczniów udziałem rodziców i nauczycieli,
- wspieranie działań opiekuńczo- wychowawczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły.

 3. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno- psychologicznej:

- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych; udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- określenie form i sposobów udzielenia uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu problemów w nauce oraz trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- udzielanie porad i pomocy uczniom mającym konflikty z rówieśnikami w środowisku.

 4. W zakresie pomocy materialnej:

- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- dbanie o zapewnienie dożywienia uczniom ze szczególnymi trudnościami materialnymi,
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych  środowiskowo  (patologicznych) do odpowiednich sądów dla nieletnich.

 W celu realizacji zadań zawartych w punktach 1-4 pedagog powinien:

1. Posiadać roczny plan uwzględniający konkretne potrzeby opiekuńczo- wychowawcze,
2. Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i rodziców,
3. Współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, pielęgniarką szkolną, Radą Rodziców w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo- wychowawczych,
4. Współdziałać z TPD, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i innymi instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania (np. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Świetlica Terapeutyczna),
5. Składać okresową informację na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów danej szkoły,
6. Prowadzić następującą dokumentację:
    - dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonywane czynności,
    - ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, terapii, kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego.
7.  Pomoc psychologiczną- pedagogiczną organizuje w formie zajęć o charakterze    socjoterapeutycznum, terapeutycznym, zajęć psychoedukacyjnych, porad dla uczniów, konsultacji i warsztatów dla potrzebujących rodziców i nauczycieli
 

Wytworzył:
Udostępnił:
Małkiewicz Leszek
(2007-04-19 12:23:53)
Ostatnio zmodyfikował:
Małkiewicz Leszek
(2012-01-10 14:43:54)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki